fördomar

Vissa saker kan verkligen gå mig på nerverna, bland annat detta som jag tänker skriva om nu.
Fördomar.
Ett begrepp som människan aldrig kommer ifrån, men som man alltid kan förändra.
Från positivt till negativt, eller tvärtom.
Jag har verkligen fått nog av allt skitsnack som handlar om människors utseende.
Att han har håret på ett konstigt sätt, därför är han jude. Att den där tjejen är fjortis för att hon har en "bad hairday" mössa, att han är bög för att han har tagit ett kort i spegeln på sig själv, att hon är emo för att hon har mörkt hår & en dag använder svarta kläder, att han är hockeynörd och inte har något liv för att han går på träningarna.
Jag kan sitta och skriva sådana här exempel i åratal, men jag tror ni hajar poängen!
För det första, vad är det för fel att vara fjortis, emo, jude, bög eller hockeynörd?
Jag tycker verkligen att det är så jäkla illa av folk som skulle säga emot mig nu.
Alla är vi människor, byggda på samma sätt, med nästan identiska hjärnor. Men vi, du & jag, det är vi som får oss människor att tänka olika.
Men vi kan ta exemplet läggning, de vanligaste är ju: Bi, hetero & homosexuell.
Jag skulle verkligen vilja höra anledningarna hur dessa tre kan vara olika, okej man är kär i olika personer.
Men vad spelar det för roll? Är det äckligt ? Jag tycker verkligen att det är pinsamt hur vi kan döma såhär.
Men om vi säger såhär, alla människor är olika! Alla har olika intressen, alla reagerar på olika sätt, alla behöver olika mycket sömn & alla tänker i olika takt.
Så om vi skulle ställa upp tre personer på rad, en bi, en homo och en hetero. Ingen skulle veta deras läggning, men skulle man då märka läggningen om man fick gissa? Nej, det tror jag verkligen inte.
För alla människor är helt olika, du & jag är helt olika. Skulle man kunna säga att en av dessa tre är bög bara för att han går och lägger sig sent på kvällen, äter som en häst och spelar hockey 5 dagar i veckan?
Alla beter vi oss olika, och jag kan faktiskt säga att jag aldrig skulle märka skillnad.
Nu vet jag att en del tänker, men bögar är ju speciella!!!
Men om dom nu skulle vara speciella, måste det vara för att de är bögar? kan det inte vara så bara för att deras personlighet är så?
Så bara för att en kille beter sig som en bög är han bög??!!?!
Jag kan faktiskt inte säga att det finns någonting som är typiskt "bögigt" förutom att de har en annan läggning.
För det som jag tror att en del tycker är "bögigt" är nog bara personligheten.
Precis som min personlighet, eller din personlighet.
Och att folk tycker illa om bögar är så jäkla lågt, för de är precis som alla andra, jag menar. Då kan man lika gärna tycka illa om mig för att min pappa är italienare? Det är typ lika bra argument, eller att jag har haft diagnosen epilepsi!
Jag vet att om jag skulle ha skrivit detta ordentligt, så skulle ja inte gått in på bögar. Men jag tycker att det är en stor del av alla fördomar som finns idag.
Men återigen till det jag skrev i början.
Alla vet vi ju hur andra världskriget startade. Man använde judarna som syndabockar, och ingen tyckte om judarna av ingen anledning. "De bara förstörde ju"
Precis så håller vi på,
"Nej men bögar är ju jobbiga, och bara feminina & störande"
Det finns ju ingen anledning varför man säger så, för det bara är så!
Så man kanske borde tänka efter lite, är man verkligen en bra människa om man håller på och säger så?
Om man ska döma hit & dit.
Jag tänkte på en sak, vi människor klär oss ju olika. Vi klär oss i det vi tycker är snyggt och det som vi känner oss bekväma i.
Om då en tjej har en rosa sveamössa, och trivs i den, varför ska vi då döma henne som en äcklig fjortis?
Jag drar inga fler exempel, för jag tror ni fattar.
Man vill inte höra hur fula kläder man har, inte heller veta att folk tänker det.
Så varför ska man själv tänka/säga så?

Kommentarer
Postat av: hanna

Det du skriver är verkligen sant.

Vi borde respektera alla som dom är.

För som sagt, vi är alla människor.

Fortsätt skriva som du gör, du skriver riktigt bra och man tar åt sig <3

Kram Hanna

2010-01-25 @ 22:11:57
URL: http://hannabornehag.blogg.se/
Postat av: Annelie

Du har helt rätt! Om alla tänkte som du skulle det inte vara så mycket osämja i denna värld. OCH jag tycker att ska man kommentera andra så kan man göra det när man har något positivt att säga! Är det bara okonstruktiv kritik kan man hålla det för sig själv och fundera på VARFÖR man känner och tycker som man gör. Kram!

Postat av: evelina

hanna:

tack så jätte mycket, det värmer!

Jo, jag blir helt galen på alla som har något emot människor, fast det inte finns någon anledning!

Kram, vi får ses snart hanna!

2010-01-26 @ 18:00:54
Postat av: evelina

annelie:

Precis! det är så dumt av alla som slänger ut sig saker!

Samtidigt som man själv måste kommentera andra när de säger sånna dumma saker som att hata bögar osv!

2010-01-26 @ 18:29:21
Postat av: Pia

Bli politiker! Du är klockren och världen behöver fler som dig!

2010-01-28 @ 21:53:21
URL: http://www.offentligaord.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0