beställt

Nu har hela min sommarjobbslön gått åt till en ny dator.
Det känns så himla mycket mer värt när man betalar själv.
Vissa saker får man av föräldrarna, men det som man själv vill ha tycker jag att man ska betala själv.
Jag tycker att det är väldigt bortskämt att få saker som egentligen inte behövs av föräldrarna.
Jag menar, det finns datorer i hemmet och jag är inte i en stor fet nöd av att ha en dator.
För om man skulle få precis vad man vill av föräldrarna, skulle man ju aldrig någonsin lära sig att hantera pengar.
Jag tycker att det är helt fel av föräldrar som ger barnen vad de vill ha och låter de välja hela tiden.
Man gör liksom ingen tjänst, man gör bara så barnen blir bortskämda och tror att man kan få vad de vill i livet.
Men när man blir stor och ska tjäna sina egna pengar blir det nog helt annorlunda.

Man lär sig inte att uppskatta saker heller, om man vill ha någonting och vet att man får det, då kan det väl inte vara kul?
För nu t.ex vet jag ju själv att jag har jobbat ihop en hel sommar för den här datorn, och då kommer jag vara extremt mycket mer rädd om den, och uppskatta datorn mer!

Man bygger också upp ett samhälle där man vill visa att man har pengar. Framförallt föräldrar som vill visa att sina barn minsann inte är några barn från slummen.
Därför köper man dyra kläder, ger barnen nya mobiler & nästan allt de önskar sig i julklapp.
Jag tycker nästan att det är helt stört att otroligt många barn idag, inte vet vad de ska önska sig i julklapp. För de har allt..
Är det inte sjukt?
Att föräldrarna ger allt ändå, så man har ingen önskan längre.

Nu ska jag inte låta som en arg gammal kärring,
men hur bra har man då uppfostrat sina barn?
När barnen går runt och berättar för sina kompisar att de inte vet vad de önskar sig.

Nej så vill jag absolut inte att mina barn ska bli.
Jäklar vad de ska få jobba ihop saker själv.
Och inse att livet inte består av prylar.

Oftast så är ju dessa familjer så osäkra, har oftast ingen go familjekänsla och lever på sitt ytliga jag med prylar hit och dit..

En sak till, när jag får något av mina föräldrar som jag inte direkt känner mig förtjänt utav, då får jag oftast dåligt samvete. För jag vet att jag inte på något sätt förtjänat det.
Tänk vilket samvete barn/ungdomar som får allt ska ha..
Nej usch, och det är ju inte deras eget fel, utan föräldrarna..







Kommentarer
Postat av: Anonym

fast jag sa till mina föräldrar att jag inte visste vad jag önskade mig för att jag inte ville säga något som jag egentligen ville ha, eftersom jag inte ville att dom skulle lägga pengar på mig.

så kan det också vara ;)

2010-01-06 @ 14:23:52
Postat av: evelina

jo, det har du helt rätt i!:D



Men de personer jag vet, och de jag har hört från andra o.s.v har varit just för att de inte vet vad de vill ha. För de har allt!

Men som sagt, du har rätt i det du säger!

2010-01-06 @ 15:06:33
Postat av: CLARA

du har så rätt evi :D

bäställde också en dator för nåra dar sen av pengar jag tjänat själv på min gympa/dans grupp och det känns grymt bra att ha köpt den själv och kunna säga det ist för att bara ha fått en när man ändå har en dator i huset liksom ! :) och du, fina bilder du tar :D

2010-01-08 @ 15:44:58
Postat av: evelina

hej clara!



ja, vi verkar ha samma åsikter du och jag clara:D:D



kan inte du höra av dig någon gång när du ska in till k-d?

vore kul om vi kunde träffas snart:)



tack förresten om bilderna!:)

2010-01-09 @ 09:19:51
URL: http://evelinamenchini.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0