En fantasivärld

Det är så jag brukar kalla den.
Den värld som endel runt omkring mig lever i, säkert runt dig också.
Den världen är faktiskt vanlig, mycket vanligare än vad man kan tro.
I den världen handlar det om att visa sig som "lycklig."
Att behöva visa för andra att man har ett fint hus, att man kan åka på utlands semestrar, kan ge barnen nya kläder, tränar mycket (så man ser hälsosam ut), låter barnen få pengar när de behöver o.s.v.
När man läser det rakt av så låter det ju faktiskt ganska lockande, men frågan är ju hur kul det verkligen är?
Som jag har fått lärt mig av de som har uppfostrat mig så ska man visa medmänsklighet, lära sig att uppskatta saker, visa känslor för sin familj, behandla andra som man själv vill bli behandlad o.s.v.
Man skulle kunna sammanfatta det med att vara en bra människa!

För att hålla mig till ämnet kan jag kort och gott säga att de som lever i denna fantasivärld inte är "bra människor".
Om jag ska vara helt ärlig bryr jag mig lika mycket som en droppe i havet, om hur många utlandsresor man åker på, eller om man har ett hus som är värt miljoner, eller om man har märkeskläder eller hur tränad man är.
Det som jag personligen bryr mig om, är faktiskt om folks mående.

Mår man bra om man hela tiden behöver få bekräftat om hur mycket pengar man har?
Vi människor glömmer bort att vi faktiskt bara är människor. Vi ska ju faktiskt ta hand om varandra, lära varandra hur man beter sig, och uppskatta varandra för dem vi är.
Måste man hela tiden bevisa något för andra, så har man nog lite och jobba med sig själv.
Jag tror inte, och kommer aldrig att tro att lycka är pengar.
Pengar är användbart. Men man kan leva ett så bra liv utan alla dessa pengar.
Så denna fantasivärld, glöm den.
Lev i den riktiga världen istället.

Kommentarer
Postat av: tove

bra skrivet evelina, och frän designen blev :)<3

2010-02-03 @ 16:28:34
URL: http://tovepallin.blogg.se/
Postat av: evelina

tack tove! du är så gullig:)<3

2010-02-03 @ 21:28:11
URL: http://evelinamenchini.blogg.se/
Postat av: Anonym

Verkligen fina tankar du har, tänk om alla vore så kloka som du. Du får försöka påverka så många som möjligt. Britt

2010-02-05 @ 12:36:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0