Negativ utveckling

I snitt kan man säga att varje familj i Sverige har tillgång till dator, mobiltelefon & tv. Självklart finns det undantag men i de flesta familjer stämmer faktiskt detta. Inte så konstigt eller hur? Utvecklingen har knappast gått snabbare än vad den gör nu och varje dag sker det förändringar. Men jag reagerade starkt på en sak häromdagen när jag stod vid kassan på ica. Det är då tankarna börjar att fara omkring, och får en att tänka att dessa utvecklingar kanske inte alltid är så positiva. Det var en vanlig familj, mamma,pappa och deras son på ca 6 år. Sonen var visserligen inte så väluppfostrad men vad jag kunde se en vanlig pojke. Men när familjen stod vid godishyllorna och barnet springer omkring och låtsas ha en pistol som han går runt och skjuter folk med, så tycker jag att det blir hemskt. Föräldrarna reagerar inte ens och fortsätter att fråga pojken vad han vill ha för godis ikväll. pojken springer omkring gömmer sig bakom hyllor, hoppar fram och siktar & sedan fyrar av sina skott.
Det är nu jag undrar, kommer detta beteende från den tekniska sidan? Jag tror faktiskt att det gör det. Alla barn har säkert i alla tider låtsas att de slåss mot varandra, men jag tycker inte att det hör till vanligheterna att en pojke springer omkring sådär ensam i en affär! Jag vet, att ni vet att det finns en marknad som är större än de flesta när det gäller just "mördar spel", och jag tror att många föräldrar förknippar pojkar med "fight." Men enligt mig tycker jag att det är sjukt att föräldrar tillåter barn att spela spelen, även om spelet handlar om legogubbar. Uppfostran av att få en unge att känna stolthet när den har mördat någon är hemsk, för det är precis så det är. När ungen sitter och spelar spelet, mördar gubbarna, klarar banan och då känner ungen "yes!" Spelet är uppbyggt att ju mer ungen dödar ju längre kommer han och tillslut klarar han spelet. Och ungen är glad och nöjd över vad han presterat. Är det inte sjukt? Jag kan ärligt talat inte förstå hur föräldrar tillåter detta. Jag undrar hur vårat samhälle ser ut om kanske 30 år, är det okej att mörda då?
Nej, jag tycker att föräldrar måste bli mer kritiska mot detta och se konsekvenserna. Det är absolut inte så att föräldrar blir tvingade att köpa spelen, de gör ett val, precis som alla andra val. Och vart fan tog lojaliteten till sitt barn vägen? Jag skulle i alla fall inte känna stolthet om min unge springer omkring och låtsas att den skjuter folk på en affär!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0