Psykolog

I morgon ska jag till min psykolog.
Varför jag nämner detta i min blogg är inte för att få uppmärksamhet, eller att ni ska tycka synd om mig. Det är för att faktiskt "vanliga" tjejer kan ha små problem som de vill bearbeta.
Man behöver inte ha gått igenom ett krig, eller ett dödsfall, blivit våldtagen för att gå till en psykolog.
Men i detta samhäller vi lever i är det ganska "stort" att gå till en psykolog. Om någon frågar t.ex vad jag ska göra idag, och jag svarar psykologen blir människor ofta skamsna, varför ?
Varför är det en sådan stor grej? Att jag tar tag i mina problem och går och får hjälp?
Det är ju precis samma sak som att gå till sjukgymnasten för en bruten arm!
Men det är ju inget att skämmas för. För det är ju ytligt! Men så fort någonting har med psyket att göra blir folk nervösa. Då är det något allvarligt. Varför?
Är vi så rädda här i sverige för att göra fel eller misslyckas med saker? Istället för att vi tar tag i problemen så blundar vi. Vi blundar för att det låter ju bättre om man inte har några problem alls och att man går hos en psykolog. Det kallas perfektionism, vi vill nå den abstrakta perfektionen. Men är det verkligen roligt, bra och hälsosamt att vara perfekt?

Det är faktiskt okej att ta kontakt med någon som kan hjälpa en, någon som faktiskt är expert. Psykologerna är experter på det dom gör med deras nästan 6:åriga utbilning. Man måste lita på dem, att de gör rätt. I början t.ex var jag likadan! När mamma berättade att jag skulle gå hos en psykolog reagerade jag direkt:
- Men jag behöver inte gå till någon jäklans psykolog!
Men gud vad det har hjälpt mig, när jag hittade rätt.
Som med allt annat finns det bättre och sämre folk. Endel kanske inte skulle ha det yrket!
Don't give up the fight!

Kommentarer
Postat av: P

Jag håller med dig! Stressjukdomar är mer och mer vanligt och psykologer/beteendeterapeuter är då bra att ha att göra med. Vårt samhälle är för stressigt. För lite tid för att rå om sig själv och att få återhämta sig eller reflektera över sitt liv. När det bara svischar förbi så reagerar kroppen och det är naturligt och BRA. Annars skulle man ju lätt kunna ha ihjäl sig själv på att stressa omkring. Det är BRA att kroppen sänder ut signaler och det är BRA att folk kan hjälpa till att bryta mönster. Nu vet ju inte jag varför du går till psykolog, men jag VET att jag tycker att det är bra att du gör det om du känner att du behöver. Tabu och sånt kring psykolog/kurator...Det är nog så att det lever kvar sedan förr. Men nu lever vi på 2000-talet så folk borde inte bli så vettskrämda över orden längre....Och dessutom svenskar som är så duktiga på att härma amerikanerna i det mesta. I USA har ju nästan var och varannan en personlig psykolog, vilket de inte hymlar med. DET kanske är en grej att ta efter....? Kram på dig!

2009-10-31 @ 16:19:39
URL: http://www.metrobloggen.se/stunder

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0