Mobil under lektionstid, JA!

I tidningarna har det startats upp en het debatt kring ämnet;

Mobil under lektionstid.

Engelska skolan på gruvlyckan, Karlstad har totalförbud mot detta. Elever får endast använda mobilen på raster, om de vistas utomhus. Om en elev får ett sms under lektionstid och läraren märker detta får eleven återläsning. Dessutom på en fredag eftermiddag.

 

Jag kan personligen inte se detta som en positiv regel. Att man ska ha stenhårda regler för något som är det mest naturliga i detta samhälle vi lever i idag. Jag tycker att det är fel att sätta ett totalförbud mot detta istället för att se mobilen som en fördel. Jag vet att en mobil kan störa på lektionstid p.g.a att man kan kommunicera med andra människor.

 

Jag kan inte tala för alla på min skola, men jag vet att i min klass fungerar detta bra. Att man får ha med mobilen under lektionstid. Det sker ytterst sällan att en elev har uppe mobilen så den stör! Jag själv brukar använda min mobil som ett redskap under matte/no lektioner. En ny mobil har miniräknare och andra funktioner som t.ex. omvandlare, där du kan omvandla massa olika enheter. Är det inte fantastiskt? Jag använder alltid min mobil som kalender, är inte det miljövänligt också, istället för att köpa en massa papper? Då skriver jag upp alla läxor och inlämningar vi har, de flesta personer i min klass har med sig mobilen till varje lektion. Då kan man ju lika gärna skriva upp läxor och inlämningarna i mobilen, eftersom den används så ofta utanför skolan. Varför ska vi då sätta ett förbud mot mobilen när den är till nytta?

 

Jag har också funderat på varför man sätter ett förbud mot mobilen, när man inte gör det mot datorn. Nästan alla datorer på våran skola är kopplade till internet och därmed kan man kommunicera med personer, väldigt mycket lättare jämfört med mobilen. Man kan göra otroligt mycket annat än just skolarbete med en dator. Men varför sätter man inte ett förbud mot datorn då? Jo, för den är ett nytt hjälpmedel som gör att vi kan skriva och hämta massa olika fakta till arbeten. Men vad gör läraren då om en elev surfar på internet istället för att skriva på sin uppsats? Jo, den säger till och sedan är det bra. Men vet läraren hur mycket eleverna egentligen skriver på sin uppsats? Nej, det vet den inte. För det har med förtroende mellan elev och lärare att göra. Och systemet med datorn fungerar, så varför ska det inte funka med mobilen? Jag tror att det här med mobil är nyare för lärare. Det är egentligen en ovisshet om vad som egentligen finns i en mobil. Därför sätter man ett förbud istället för att se fördelarna. En lärare skulle aldrig säga till mig om den såg mig skriva upp saker i min kalender, för då tror den att jag bara skriver saker som har med skolan att göra, men det behöver jag väl inte alls göra? Men om en lärare ser att jag skriver i min mobil, skulle den första reaktionen vara att jag direkt skulle lägga ner den. För den vet ju trots allt inte vad jag skriver. Men där får vi igen använda förtroendet.

 

Men det är så vi lever, våran värld utvecklas hela tiden. Därför måste skolan hänga med och se det positiva i det som sker. Använda sakerna till en viss del, för sakerna finns där. Vilket vi vill eller inte. Det är bara att acceptera. Mobilen är en av prylarna som utvecklas hela tiden och som används mer och mer. Därför kan man redan nu börja acceptera den!

 

Evelina Menchini, 9c



Kommentarer
Postat av: Britt

Hejsan Evelina!

Mycket intressanta åsikter, bra jobbat!

2009-11-17 @ 17:36:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0